Πρόσφατα 'Αρθρα

Social Media

Πιο γρήγορος… γίνεται;

Το ανθρώπινο σώμα έχει την ικανότητα να εκτελεί ένα ευρύ φάσμα κινήσεων σε διάφορα εύρη ταχύτητας, δύναμης και αντοχής.

Συγκεκριμένες είναι οι μυικές ίνες που επιλέγονται για την εκτέλεση δραστηριοτήτων υψηλής έντασης, ταχύτητας και ισχύος μικρής διάρκειας, ενώ κάποιες άλλες ενεργοποιούνται για την εκτέλεση δραστηριοτήτων αντοχής μεγάλης διάρκειας και σχετικά μικρής έντασης.

Ένας μυς είναι πιθανόν να αποδίδει καλύτερα σε δραστηριότητες που απαιτούν αντοχή, ενώ μπορεί παράλληλα να αποδώσει σε περιορισμένη έκταση και σε δραστηριότητες οι οποίες απαιτούν ταχύτητα και ισχύ.
Υπάρχει όμως δυνατότητα μετατροπής από του ενός τύπου μυϊκής ίνας σε κάποιον άλλον ως αποτέλεσμα της προπόνησης;

Δύο είναι οι διαφορετικοί τύποι μυϊκών ινών:

Οι τύπου I (βραδείας συστολής) και οι τύπου II (ταχείας συστολής).

Οι μυϊκές ίνες τύπου I είναι πιο ανθεκτικές στην κόπωση και κατά συνέπεια ενεργοποιούνται σε δραστηριότητες χαμηλής έντασης και μεγάλης διάρκειας.

Οι αθλητές αντοχής παρουσιάζουν μεγαλύτερο ποσοστό μυϊκών ινών τύπου I, αλλά αυτό υποστηρίζεται ότι οφείλεται περισσότερο σε γενετικούς παράγοντες παρά στην περίπτωση που η συστηματική αερόβια άσκηση μπορεί να προκαλέσει τη μεταβολή του τύπου μυϊκών ινών.

Αντιθέτως, αθλητές οι οποίοι διακρίνονται για τις επιδόσεις τους σε αθλήματα ταχυδύναμης και γενικά υψηλής έντασης διαθέτουν ένα μεγάλο ποσοστό μυϊκών ινών τύπου II.

H κατανοµή των μυϊκών ινών σε αθλητές διαφέρει από αυτή των ανθρώπων που ζουν καθιστική ζωή, ενώ οι περισσότερες µελέτες έχουν δείξει ότι η προπόνηση δεν μπορεί να επηρεάσει σηµαντικά την ποσοστιαία κατανοµή των μυϊκών ινών τύπου I και II.

Ωστόσο, άλλες µελέτες έδειξαν ότι η µετατροπή των µυϊκών ινών τύπου I σε II ή το αντίθετο είναι πιθανή –σε περιορισμένο όµως ποσοστό.

Επομένως, όσον αφορά την ταχύτητα, η διαλειμματική προπόνηση που αποτελείται από ταχύτητες σε βοηθάει να μπορείς να επιστρατεύεις ενδιάμεσες και ταχείας συστολής μυϊκές ίνες.

Όταν χρησιμοποιούνται μαζί, αυτού του τύπου μυϊκές ίνες, μαθαίνουν να αλληλεπιδρούν πιο αποτελεσματικά μειώνοντας την ενεργοποίηση περιττών μυϊκών ινών.

Όπως και η προπόνηση ταχύτητας (διασκελισμοί, ταχύτητες σε ανηφόρα και μικρής διάρκειας και μέγιστης προσπάθειας sprints στον στίβο) σε βοηθάει να χρησιμοποιήσεις τη μέγιστη ποσότητα των μυϊκών ινών ταχείας σύσπασης.

 

Ιωάννα Λαουμτζή
Head Trainer / Owner IL Exclusive Fitness

Πτυχιούχος του Τμήματος Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού (ΕΚΠΑ), με διπλή ειδίκευση στο αθλητικό management και το θαλάσσιο σκι. Η πολυετής εμπειρία της σε μεγάλα fitness studios και health clubs, οι συνεχείς μετεκπαιδεύσεις σε νέες φόρμες training και ειδικότερα στους τομείς της φυσιολογίας και της ψυχολογίας, σε συνδυασμό με την άσκηση, την οδήγησαν στη δημιουργία του Exclusive Fitness.

Vouliagmenis 350, 173 43 Ag. Dimitrios
T 210 9918 938, K 694 426 0921
www.ioannalaoumtzi.gr

FB page: https://www.facebook.com/ILExclusiveFitness/
Instagram: IL Exclusive Fitness

Γράψε Σχόλιο

You don't have permission to register