Οι καιροί που ζούμε είναι σίγουρα περίεργοι. Τόσο περίεργοι που για την ακρίβεια οι Λατίνοι κάπως έτσι θα ένιωθαν, όταν αναφωνούσαν… «Ο tempora, o mores»!
Μην απορείτε, η στήλη δεν άλλαξε θεματολογία… Ούτε θα μιλήσουμε και εδώ για τον κορονοϊό, όσο και αν αυτό το ύπουλο κύτταρο επηρεάζει και τη δρομική μας ζωή, σταματώντας για τόσο μεγάλο διάστημα τους λαϊκούς αγώνες και χωρίζοντας, αναγκαστικά, τις τρεξιματικές συντροφιές των περισσότερων από εμάς…
• Τρέχει, δοκιμάζει και γράφει ο Βαγγέλης Οικονομόπουλος (vaggelis@irunmag.gr)
Ας μιλήσουμε όμως για την εταιρία που είχαν δημιουργήσει οι Nicolas Mermoud και Jean-Luc Diard, που το όνομα της στη γλώσσα Maori σημαίνει «Πέταξε πάνω από τη Γη»! Προφανώς όλοι όσοι τρέχετε θα γνωρίζετε τη Hoka One One (Χόκα Όνε Όνε). Πολλοί δε από εσάς εκεί έξω, όπως μαρτυρούν και οι πωλήσεις των τελευταίων ετών, είστε και χρήστες των προϊόντων της. Προφανώς, λοιπόν, πολλοί από εσάς θα θυμάστε, πως η μεγάλη απόσβεση προερχόμενη από υπερμεγέθεις ενδιάμεσες σόλες, ήταν το κύριο χαρακτηριστικό που την έκανε διάσημη, αλλά και πως το Clifton 1 αποτέλεσε την πρώτη της μεγάλη επιτυχία.
Τώρα, όμως, έχοντας φτάσει στην 7η έκδοσή του (οσονούπω και στην 8η) στη γκάμα του εμβληματικού μοντέλου της Hoka έχει προστεθεί και μια έκδοση που η ίδια η εταιρία την προωθεί ως ελαφριά, με χαμηλή ενδιάμεση σόλα, η οποία ξεχωρίζει εκτινώμενη εντόνως προς τα πίσω! Περίεργα πράγματα… Οι περισσότερες εταιρείες ψηλώνουν τις σόλες των τρεξιματικών παπουτσιών τους, και η Hoka, με το Clifton Edge, την χαμηλώνει; Και όχι για να βγάλει κάποια «γρήγορη» επιλογή παπουτσιού -διότι για παράδειγμα το Hoka Carbon X2 παραμένει στο ύψος του- αλλά για ένα μοντέλο καθημερινής all around χρήσης. Για να δούμε, υπάρχει λόγος για όλα αυτά;
Εξωτερικό μέρος
Το εξωτερικό μέρος του είναι κατασκευασμένο από ένα πολυστρωματικό, αλλά ενιαίο, υλικό. Στη συγκεκριμένη χρωματική εκδοχή του Clifton Edge οι διαφοροποιήσεις των επιπέδων του φαίνονται με την αντίθεση του μπλε εξωτερικού με το κόκκινο χρώμα του υποβάθρου. Η γλώσσα είναι πολύ ελαφριά μεν, αλλά το ελάχιστο υλικό που έχει τοποθετηθεί κάνει καταπληκτική δουλειά. Έτσι, όσο και αν σφίξει κανείς τα κορδόνια, δεν δημιουργούνται σημεία πόνου και των επακόλουθων φουσκάλων.
Η αίσθηση που αποκομίζεις με το καλημέρα είναι πως τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή του άνω μέρους είναι ελαφριά, ιδιαίτερα ποιοτικά και επιλεγμένα με στόχο την παραγωγή της αίσθησης της «φιλοξενίας» στα πόδια του δρομέα, γεγονός που ενισχύεται από τον πολύ καλό εξαερισμό που επιτρέπουν. Γύρω από τις θηλιές που διέρχονται τα κορδόνια, καθώς και στο εμπρός μέρος του έχουν εστιασμένα τοποθετηθεί τμήματα ανάγλυφου TPU υλικού με στόχο τη σταθεροποίηση των εν λόγω περιοχών, αλλά προφανώς και της ανθεκτικότητας των αντίστοιχων τμημάτων. Προφανώς όλη αυτή η ποιότητα πληρώνεται, κάτι που φαίνεται και στο κόστος αγοράς τους, αλλά ένα τόσο όμορφο παπούτσι μπορεί μετά το τέλος της δρομικής του καριέρας να συνεχίζει να κάνει απόσβεση των χρημάτων της αγοράς σαν καθημερινό παπούτσι.
Ενδιάμεση σόλα – Εξωτερική Σόλα
Η σειρά Clifton, μέχρι την είσοδο του Edge, αποτελούσε την επιλογή κάποιου που ήθελε σημαντική απόσβεση, η οποία προερχόταν από την υπερμεγέθη ενδιάμεση σόλα, χωρίς από την άλλη να γίνονται και μεγάλες παραχωρήσεις σε θέματα βάρους. Η απόσβεσή τους ήταν πάντα σημείο αναφοράς για την κατηγορία και άλλαζε ελάχιστα από γενιά σε γενιά ανάλογα με τις μικρορυθμίσεις στον αφρό, τη γεωμετρία και την επιθυμία για βελτιστοποίηση της παρεχόμενης επιστροφής ενέργειας. Στην εν λόγω κατασκευή η συνταγή τροποποιήθηκε, καθώς η ενδιάμεση σόλα είναι μεγαλύτερου μήκους από το άνω τμήμα του παπουτσιού και πλατύτερη, όσο περισσότερο προσεγγίζουμε την εξώσολα σχηματίζοντας έτσι ένα πυραμιδοειδές σχήμα.
Επιπροσθέτως εκτείνεται σημαντικά εκτός του ίχνους που τελειώνει το παπούτσι στο πίσω μέρος της. Επίσης η ενδιάμεση σόλα των 246γρ. (σύμφωνα με την εταιρεία) βάρους του Clifton Edge κατασκευάζεται από ένα νέο υλικό που σύμφωνα με τη Hoka είναι ελαφρύτερο και ανθεκτικότερο, αυτού που χρησιμοποιούσε ως τώρα στις σειρές Clifton και Bondi, αλλά χωρίς να υστερεί σε απόσβεση. Παρά τους νεωτερισμούς στο σχήμα της και στα υλικά και εδώ παρούσα είναι η Early-stage Meta-Rocker γεωμετρία που χαρακτηρίζει τα παπούτσια της εταιρίας, με σκοπό να υποβοηθάται η προώθηση της κίνησης, με τη διαφορά δάχτυλα-φτέρνας (heel to toe drop) να είναι στα 5mm.
Αυτή η ενδιάμεση σόλα «κάθεται» πάνω σε μια εξωτερική σόλα από πλαστικοποιημένο EVA. Αυτή δεν είναι μια παραδοσιακή εξώσολα, αλλά είναι σαν ένα επιπρόσθετο συμπληρωματικό τμήμα της ενδιάμεσης σόλας, απλά κατασκευασμένο από άλλο υλικό, και το οποίο είναι έτσι τοποθετημένο, ώστε αυτό να κάνει την επαφή με το έδαφος. Αυτό το διαφορετικό υλικό -που ας δεχτούμε εδώ ότι λειτουργεί ως εξώσολα- διατρέχει όλο το μήκος της ενδιάμεσης σόλας, με εξαίρεση όσα σημεία δεν έρχονται σε επαφή με το έδαφος, με στόχο κυρίως την εξοικονόμηση βάρους, αλλά και την αύξηση της ελαστικότητας της κατασκευής.
Τρέχοντας με το Hoka Clifton Edge
Τo Hoka Clifton Edge συνόδευσε περισσότερα από 70 χιλιόμετρά μας, μέσα στα οποία τα χαρακτηριστικά του αποκαλύφθηκαν με σαφή τρόπο. Στο μέγεθος άφοβα αγοράστε αυτό που φοράτε σε Hoka και να είστε σίγουροι πως όλοι θα νοιώσετε άνετα και οικεία λες και κατασκευάστηκαν στα πόδια σας. Η φόρμα του άνω μέρους είναι πολύ άνετη και μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από δρομείς με ιδιαίτερα πλατύ πόδι. Το μόνο ίσως που χρήζει προσοχής είναι πως, ίσως δημιουργεί μια αίσθηση ανασφάλειας στο πίσω μέρος, περί του πόσο κλειδωμένος είναι ο αχίλλειος.
Μια αίσθηση όμως, διότι κατά τη χρήση δε διαπιστώθηκε κάποια στιγμή που να προβληματιστεί πραγματικά ο αχίλλειος από τα παπούτσια. Συνεπώς η εντύπωση που απομένει είναι πως το άνω μέρος λάμπει πραγματικά με το πόσο πραγματικά δεν απασχολεί το χρήστη. Ελάχιστες φορές η απουσία είναι θετικό στοιχείο αλλά εδώ είναι, καθώς ο ρόλος του επιτελείται στο ακέραιο χωρίς τυμπανοκρουσίες. Έτσι όλο το βάρος της πρωτοτυπίας και της διαφοροποίησης από τα λοιπά Clifton αλλά και ο λόγος ύπαρξής του πέφτει στη συμπεριφορά της ενδιάμεσης σόλας. Αυτή να θυμηθούμε πως είναι πιο πλατιά, μεγαλύτερου μήκους και με επιμηκυμένο πίσω μέρος, που νομίζω κάθε χρήστης θα διαπιστώσει πως είναι το σημείο των Clifton Edge που έλκει μεγάλο αριθμό βλεμμάτων απορίας ή και θαυμασμού. Δεν τολμά δε κάποιος να σκεφτεί πως θα κοιτούσαν οι ίδιοι παρατηρητές το χωμάτινο Hoka TenNine που είναι ο προπομπός τέτοιων επιμηκύνσεων.
Τα Clifton Edge λοιπόν, στην πράξη, δείχνουν να μπορούν να διαχειριστούν πιο αποτελεσματικά, μεγαλύτερη γκάμα συνθηκών και επιθυμιών. Το σημαντικό πλάτος τους σε συνδυασμό με τη ¨μέσα¨ τοποθέτηση του ποδιού προσφέρουν πολύ σημαντική υποστήριξη. Το σχετικά μικρό, για την κατηγορία, βάρος τους μπορεί να ανταποκριθει ευκολότερα σε λίγο υψηλότερους ρυθμούς από τα παραδοσιακά Clifton, χωρίς να απαιτούνται και ουσιώδεις εκπτώσεις στην απόσβεση, αφού και εδώ είναι παρών η προστατευτική και «μαλακή» αίσθηση που χαρακτηρίζει τα προϊόντα της Hoka, έστω και σε λίγο μικρότερο βαθμό.
Μιλώντας όμως για προστασία θα πρέπει να αναφερθεί πως το επιμηκυμένο πίσω μέρος της ενδιάμεσης σόλας βοηθά ιδιαιτέρως κάποιον που τρέχει προσγειώνοντας το πόδι στη φτέρνα. Αυτό ήταν από τα χαρακτηριστικά που εστιάζεται το ενδιαφέρον, αν το Clifton Edge ανταποκρίνεται στις υποσχέσεις της παραγωγού εταιρίας και κάποιος θα μπορούσε σχετικά εύκολα να απαντήσει θετικά. Για την ακρίβεια, όσο πιο πίσω η προσγείωση τόσο πιο θετική φαίνεται να είναι η επίδραση στην προώθηση της κίνησης.
Επειδή, όμως, παντού υπάρχουν και οι πιο δύσπιστοι, δε θα μπορούσε να πειστεί κάποιος τόσο εύκολα για την πραγματικότητα του γεγονότος ότι εδώ δεν έχουμε απλά ένα φαινόμενο placebo από επηρεασμό της κρίσης του χρήστη από τη διαφημιστική πληροφορία που συνοδεύει το παπούτσι. Αν όμως αυτό είναι κάτι που μπορεί να ακουστούν διάφορες απόψεις, είναι αδιαμφισβήτητο όμως το ότι στις κατηφόρες η κατασκευή είναι φοβερά αποτελεσματική αποσβένοντας τα πάντα και υποβοηθώντας τον κύκλο της μετάβασης του ποδιού.
Έτσι μπορεί να ανοίξει εύκολα και ο ρυθμός σε κατωφέρειες με το Clifton Edge, ως ένα σημείο φυσικά, χωρίς το φόβο της επίδρασης της κρούσης του ποδιού στο έδαφος. Τέλος, η κατασκευή, πέρα από ότι δείχνει πολύ ποιοτική είναι και αρκετά ανθεκτική. Τα διανυθέντα χιλιόμετρα δεν είναι τόσα πολλά για να υπάρξει σαφές συμπέρασμα για την αντοχή του στο χρόνο. Παρόλα αυτά η εξώσολα δεν έχει κανένα ίχνος φθοράς και το ύφασμα του άνω μέρους δεν παρουσιάζει καμία παραμόρφωση, στοιχεία που δείχνουν, πως όποιος τα επιλέξει θα τον συντροφεύουν για αρκετό καιρό.
Το Hoka Clifton Edge τελικά…
Η ελαφριά, αλλά παρόλα αυτά πολύ ποιοτική κατασκευή είναι μια νέα είσοδος στη γκάμα των Clifton, που στην πράξη φαίνεται να διαφοροποιείται σημαντικά και να αιτιολογείται έτσι αυτή η προσθήκη. Από τη μια με τη σταθερή και αποσβεστική ενδιάμεση σόλα θα ικανοποιήσει και τους πιστούς πελάτες της Hoka και ας είναι λίγο πιο σφιχτά ρυθμισμένη από αυτό που έχουν συνηθίσει. Από την άλλη θα μπορέσει να προσεγγίσει και νέους δρομείς στο πελατολόγιο της Hoka, όπως για παράδειγμα αυτούς που κάνουν προπονήσεις σε κάπως γρηγορότερο ρυθμό, χωρίς μεγάλες παραχωρήσεις στην προστασία και την απόσβεση.
Σίγουρα τα Clifton Edge αποτελούν μια ασφαλή επιλογή για όσους προσγειώνονται στο πίσω μέρος του ποδιού και όσους αρέσκονται να αυξάνουν το ρυθμό τους στις κατηφόρες. Γενικά, όμως, το «περίεργο» μοντέλο της Hoka αποπνέει μια αίσθηση διαφορετικότητας. Το θέμα είναι αν είστε τύπος που σας αρέσουν οι πειραματισμοί και οι νεωτερισμοί. Τότε, μάλλον πρέπει να το βάλετε στο επόμενο «καλάθι» αγορών σας, ακόμα και αν αυτό σας κοστίσει λίγο πιο ακριβά…