Όλα, ή σχεδόν όλα, για να μην υπερβάλλουμε, ξεκίνησαν από την απόπειρα επίτευξης ολοκλήρωσης της απόστασης του μαραθωνίου σε χρόνο μικρότερο των 2 ωρών, την ιδέα-project Breaking2 της Nike.
Το Breaking2 ήταν η χρυσή ευκαιρία να δοκιμαστούν διάφορες τεχνολογίες και η αποτελεσματικότητά τους σε παπούτσια για τρέξιμο, όπως γράφαμε κατά της δοκιμή των Nike Zoom Fly τον Νοέμβριο του 2017. Από το Breaking2 προέκυψαν τρία μοντέλα παπουτσιών. Τα Nike Zoom Vaporfly 4% που φορούσαν οι pacers και τα οποία παρήχθησαν μαζικά, ενώ ήταν ό,τι πιο κοντινό στα Nike Vaporfly Elite τα οποία φορέθηκαν μόνο από τους τρεις δρομείς του project και χρησιμοποιούσαν πλάκα από ανθρακονήματα.
Αυτή ήταν όμως μόνο η αρχή. Πολλά παπούτσια με ανάλογες τεχνολογίες παρήχθησαν, πολλά ρεκόρ έσπασαν και πάρα πολλά σχετικά γράφτηκαν από τότε. Θέση πήρε μέχρι και η World Athletics που όρισε τα ύψη των χρησιμοποιούμενων παπουτσιών και των αριθμό των πλακών/επιφανειών που μπορεί να ενσωματώνονται σε μία ενδιάμεση σόλα.
Παρακάτω ακολουθεί μια συνοπτική αλλά άρτια παρουσίαση της αγοράς που έχει προκύψει από όλα αυτά τα μοντέλα, με το μεγάλο ενδιαφέρον για όσους ασχολούνται με τον αθλητικό εξοπλισμό. Όλα τα νούμερα και οι μετρήσεις που αναφέρονται σχετικά με τα μεγέθη, τα βάρη και τα ύψη (σε αντρικό μέγεθος ώστε να υπάρχει μια αναφορά) έχουν προκύψει από την έρευνα στις πληροφορίες που διαθέτουν οι εμφανιζόμενες εταιρείες.
1. Nike ZoomX Vaporfly NEXT% 2
Το Nike ZoomX Vaporfly NEXT% χρησιμοποιεί τον αφρό ZoomX που προσφέρει σημαντική επιστροφή ενέργειας και ικανοποιητική απόκριση για την ημέρα του αγώνα και μάλιστα συνδυασμένη μαζί με άνεση που μπορεί να διατηρεί τα πόδια φρέσκα. Το επάνω μέρος σε αυτή τη δεύτερη έκδοση αποτελείται από διχτυωτό ύφασμα που αντικατέστησε το VaporWeave της πρώτης έκδοσης. Ο λόγος που περιλαμβάνεται σε αυτό το αφιέρωμα, όμως, είναι η επιφάνεια από ανθρακονήματα που διατρέχει όλο το μήκος της ενδιάμεσης σόλας, ώστε να αποτρέπει την απώλεια ενέργειας κατά την κάμψη των δαχτύλων. Να σημειωθεί πως τις αμέσως προγούμενες ημέρες, κυριολεκτικά, ξεκίνησε η πώληση αυτής της δεύτερης έκδοσής του.
2. Nike Air Zoom Alphafly NEXT%
Όπως και στο ανωτέρω έτσι και σε αυτή την 210 γραμμαρίων βάρους κατασκευή (ανδρικό νούμερο 42), η Nike χρησιμοποιεί τον υψηλής απόκρισης αφρό ZoomX, αλλά αυτή τη φορά συνδιασμένο με δύο μονάδες Zoom Air στο εμπρός μέρος. Οι δύο ορατές μονάδες Zoom Air του εμπρός μέρους προσφέρουν επιπλέον επιστροφή ενέργειας η οποία κατά δήλωση της ίδιας της εταιρίας είναι η περισσότερη από όλη την υπόλοιπη δρομική γκάμα της. Πάνω από τα Zoom Air pods, βρίσκεται μια πλάκα/επιφάνεια από ανθρακονήματα σε όλο το μήκος της ενδιάμεσης σόλας (μπροστινό μέρος 35mm, φτέρνα 39mm). Το επάνω μέρος του αποτελείται από μια νέα εκδοχή του FlyKnit, το οποίο ονομάζεται AtomKnit, το οποίο διαφοροποιείται στο ότι έχει υποβληθεί σε επεξεργασία με ατμό και στη συνέχεια έχει τεντωθεί, ώστε να γίνει ελαφρύτερο και να απορροφά λιγότερο νερό.
3. ADIDAS ADIZERO ADIOS PRO
Στο παιχνίδι αυτό της τεχνολογίας δε θα μπορούσε να λείπει μια κορυφαία εταιρεία όπως η ADIDAS. Σε συνεργασία λοιπόν με κάποιους από τους πιο γρήγορους δρομείς της, όπως η Joyciline Jepkosgei και ο Rhonex Kipruto, η ADIDAS δημιούργησε τη δική της εκδοχή για την κορυφαία κατηγορία running παπουτσιών. Ελαφρύ άνω μέρος μέρος (Celermesh) για ελαστικότητα, αερισμό και ανάλαφρη υποστήριξη, εξαιρετικά ελαφρύ αφρό Lightstrike Pro με σκοπό την απορρόφηση κραδασμών και την αυξημένη επιστροφή ενέργειας και το μικρό βάρος (225 γρ.). Εδώ στην ενδιάμεση σόλα έχουν τοποθετηθεί ράβδοι άνθρακα (Energyrods) σχεδιασμένες να προσφέρουν ανατομικά σωστές μεταβάσεις (μπροστινό μέρος 31,5mm, φτέρνα 39mm) και μικρότερη απώλεια ενέργειας.
4. ADIDAS ADIZERO PRO
Επειδή όμως η έκδοση του Adizero Adios Pro χαρακτηρίζεται, από οτι φαίνεται, από σχετικά περιορισμένη παραγωγή, η Adidas δημιούργησε ακόμα μια εκδοχή παπουτσιών με carbon πλάκα, απλά με ενδιάμεση σόλα μικρότερου πάχους αλλά καλύτερης αίσθησης του εδάφους από αυτό. Εδώ έχει τοποθετηθεί η Carbitex carbon πλάκα/επιφάνεια ώστε σε συνεργασία με την ενδιάμεση σόλα, υλικου Lightstrike, να προσφέρει ώθηση προς τα εμπρός στον δρομέα. Όλη αυτή η κατασκευή σε συνδιασμό με το ελαφρύ επάνω μέρος φαίνεται, όπως σημειώνει και η εταρεία, πως έχει ως στόχο την πιο δυναμική και ανάλαφρη κίνηση των παπουτσιών.
5. ASICS METARACER
Η Asics με τα METARACER (190 γρ.) στόχευσε στην κατασκευή ενός μοντέλου με γνώμονα την ταχύτητα. Χρησιμοποίησε λοιπόν την τεχνολογία GUIDESOLE «παίζοντας» με την καμπυλότητα της ενδιάμεσης σόλας, στη λογική που υιοθέτησε και στα λιγότερο αγωνιστικά Metaride, με σκοπό να μειώσει την κίνηση της άρθρωσης του αστραγάλου, βοηθώντας έτσι τους δρομείς να εξοικονομούν ενέργεια σε κάθε βήμα, ακόμα και αν βρίσκονται σε γρηγορότερα τέμπο. Αυτό συνδυάζεται εδώ με μια επιφάνεια/πλάκα από ίνες άνθρακα που υποστηρίζει την ενδιάμεση σόλα, ώστε τα Metaracer να δημιουργούν μια κίνηση κύλισης που να ωθεί το πόδι προς τα εμπρός.
6. ASICS MAGIC SPEED
Από την Asics, το προσεχές διάστημα, αναμένεται σειρά παρουσιάσεων παπουτσιών τα οποία φέρουν πλάκα ανθρακονημάτων. Η τεχνολογία GUIDESOLE σε συνδιασμό με ανθρακονημάτινη πλάκα, από το μέσον του ποδιού προς τα εμπρός, ώστε να δημιουργείται ώθηση προς τα εμπρός, χρησιμοποιήθηκε και στο ολοκαίνουριο MAGIC SPEED. Το ολοκαίνουριο αυτό ASICS είναι φτιαγμένο και για αγώνες αγώνων, αλλά και για πιο συνηθισμένες προπονήσεις. Η διευκρίνηση εδώ είναι πως απευθύνεται σε δρομείς που κερδίζουν ταχύτητα αυξάνοντας τόσο το ρυθμό όσο και το μήκος του βηματισμού. Συνήθως όταν προστίθεται όγκος στην ενδιάμεση σόλα σε ένα παπούτσι, προσθέτετε περισσότερο βάρος. Εδώ όμως η τοποθέτηση του FF BLAST, σύμφωνα με την κατασκευάστρια, προσέθεσε στην επιστροφή ενέργειας διατηρώντας παράλληλα το βάρος του παπούτσιου χαμηλά.
7. ASICS METASPEED Sky
Το πιο «καυτό» ASICS φαίνεται αυτή τη στιμή πως είναι το Asics Metaspeed Sky. Στο METASPEED Sky έχει χρησιμοποιηθεί ο αφρός FLYTEFOAM Blast Turbo ώστε να βελτιωθούν τα χαρακτηριστικά συμπίεσης με ταυτόχρονη αύξηση της απόκρισης της ενδιάμεσης σόλας. Τον ίδιο σκοπό υπηρετεί και η πλάκα από ανθρακόνημα με την οποία ο ειδικός αυτός αφρός «συνεργάζεται». Αυτή, διατρέχει όλο το μήκος της ενδιάμεσης σόλας και έχει ως ρόλο την αύξηση της σταθερότητας της κατασκευής, αλλά επικουρώντας ταυτόχρονα την προώθηση της κίνησης. Το concept εδώ ήταν η ικανοποίηση των δρομέων που κερδίζουν ταχύτητα αυξάνοντας το μήκος του βηματισμού τους, φτάνοντας στη γραμμή τερματισμού με τα «λιγότερα δυνατά βήματα». Εδώ προς το παρόν δεν υπάρχουν και πολλά περισσότερα στοιχεία, καθώς η ASICS δεν έχει -παρά κάποιες ημέρες- παρουσιάσει τη νέα αγωνιστική κατασκευή της.
8. Brooks hyperion elite 2
Στο Brooks hyperion elite 2 έχει χρησιμοποιηθεί ενδιάμεση σόλα από τον αφρό DNA FLASH, ο οποίος είναι αφρός EVA στον οποίον όμως έχει εγχυθεί άζωτο. Ο DNA FLASH σύμφωνα με την Brooks κατασκευάστηκε ώστε να ισορροπήσει ανάμεσα στη διατήρηση χαμηλού βάρους των παπουτσιών (215.5 γρ.) με μεγάλη επιστροφή ενέργειας και στην ανθεκτικότητά του στη χρήση, σε σημείο μη διαφοροποίησης του, σε αυτό το χαρακτηριστικό, από τους υπόλοιπους των συμβατικών trainers. Μέσα στον αφρό της ενδιάμεσης σόλας, με διαφορά μπροστινού μέρους-φτέρνας 8mm, έχει τοποθετηθεί πλάκα ανθρακονημάτων, όπου σε συνδυασμό με την Rapid Roll τεχνολογία της εταιρείας, έχουν ως σκοπό την προς τα εμπρός ώθηση των ποδιών με τη λιγότερη δυνατή σπατάλη ενέργειας.
9. Saucony Endorphin Pro
Το Endorphin Pro αποτελεί το κορυφαίο τη σειράς Εndorphin, της οποίας η επίδραση που είχε η παρουσίασή της στη δρομική κοινότητα είναι αδιαμφισβήτητη. Το «Pro» εκτός της διαφοράς στο βάρος (213 γρ.) για παράδειγμα, ένα από τα χαρακτηριστικά που το κάνει να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα της σειράς είναι η χρήση της ανθρακονημάτινης πλάκας s-curve. Εδώ έχει συνδυαστεί με τον ελαφρύ και απορροφητικό αφρό PWRRUNPB που, σύμφωνα με αυτά που υπόσχεται η εταιρεία, δίνει τη δυνατότητα επιστροφής ενέργειας άνω του 80% με ταυτόχρονη μείωση των κραδασμών. Συνδυάζοντας όλα αυτά (μπροστινό μέρος 25,5mm, φτέρνα 33,5mm) με την επαναστατική τεχνολογία SPEEDROLL της ενδιάμεσης σόλας, η οποία έχει επίδραση στην τάση που παρουσιάζει η γεωμετρία της για συνεχή δυναμική κίνηση και της τεχνολογίας FORMFIT του επάνω μέρους καθίσταται σαφές πως η Saucony έκανε όλες τις επιλογές αυτές με τη σκέψη για την ημέρα του αγώνα ή, τις προπονήσεις σε ανάλογους ρυθμούς.
10. NEW BALANCE RC ELITE
Στην ημέρα του αγώνα στόχευσε η New Balance με το επιθετικό FuelCell RC Elite. Στη γκάμα της New Balance συμπεριλαμβάνονται και άλλα μοντέλα, μάλιστα με το ίδιο σχεδόν μίγμα υλικών, για ανάλογη χρήση. Όμως το FuelCell ΤC το οποίο παρουσίαστηκε από την εταιρεία σαν το «προπονητικό» της σειράς, ενώ το 150 γρ. New Balance 5280 σχεδιάστηκε για αγωνιστική χρήση μεν, αλλά για μικρότερες αποστάσεις. Έτσι μένει το RC Elite στη γκάμα της να απευθύνεται για αγωνιστική κυρίως χρήση στις αποστάσεις από τα 5km ως και τα 42km του μαραθωνίου. Με αυτό το στόχο συνδυάστηκε η υψηλή επιστροφή ενέργειας της ενδιάμεσης σολας από τον αφρό FuelCell (διαφορά δάχτυλα-φτέρνας 10 mm), με την απόδοση μιας πλάκας από ανθρακονήματα σε μια πιο γεναιόδωρη προς την άνεση των ποδιών εκτέλεση από ό,τι στο FuelCell 5280. Η επιτυχία της σειράς και η συνέχισή της είναι δεδομένη, καθώς ήδη κυκλοφορούν στο διαδίκτυο αρκετές πληροφορίες σχετικά με το λανσάρισμα της δεύτερης έκδοσής του.
11. Skechers GOrun Speed Elite Hyper
Το Skechers GOrun Speed Elite Hyper είναι ένα παπούτσι με ενσωματωμένη πλάκα στην ενδιάμεση σόλα για αγωνιστική κυρίως χρήση, όπως και τα περισσότερα εξ΄ αυτών. Το εξαιρετικά ελαφρύ αυτό παπούτσι (170 γρ.) διαθέτει ενδιάμεση σόλα (μπροστινό μέρος 19mm, φτέρνα 23mm) από τον αφρό HYPER BURST της Skechers συνδυασμένο με μια ανθρακονημάτινη πλάκα. Να σημειωθεί πως για τον HYPER BURST αφρό εκτός του χαρακτηριστικού της υψηλής απόκρισης και του μικρού βάρους η εταιρεία αναφέρει και παρουσιάζει και μεγαλύτερη ανθεκτικότητα.
12. ΗΟΚΑ Carbon X2
Στο Carbon X2 η Hoka τοποθέτησε μια πλάκα από ανθρακονήματα μέσα σε ένα ελαφρύ και μαλακό αφρό EVA (PROFLY), που προσδίδει χαρακτηριστικά άνεσης κατά την προσγείωση και επιστροφή ενέργειας στον υπόλοιπο κύκλο της κίνησης του ποδιού (μπροστινό μέρος 27mm, φτέρνα 32mm). Όρισε δε όλη αυτή η κατασκευή της ενδιάμεσης σόλας να λειτουργεί στα πλαίσια μιας πιο επιθετικής, του συνηθισμένου, εκδοχής Meta-Rocker. Όλα αυτά εμφανώς στοχεύουν στην προώθηση της κίνησης και τη χρήση του για γρήγορες προπονήσεις ή αγωνιστική χρήση. Και για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία περί αυτού, η Hoka το λάνσαρε με την υλοποίηση του Hoka Carbon X2 project και την απόπειρα κατάρριψης του ρεκόρ των 100km στις 23.01.2021.
13. Hoka Rocket X
Η γκάμα της Hoka όμως περιλαμβάνει και εκδοχή παπουτσιού με ανθρακονημάτινη πλάκα για μικρότερες αποστάσεις. Αυτό είναι το Rocket X στο οποίο χρησιμοποιήθηκε η 1mm πλάκα από ίνες άνθρακα, την οποία χρησιμοποιούσε και το Carbon X, με σκοπό την όσο γρηγορότερη και αποτελεσματικότερη μετάβαση ανάμεσα στα στάδια της κίνησης. Φτιαγμένο για την ημέρα του αγώνα χρησιμοποιεί τον ελαφρύτερο αφρό στην ιστορία της εταιρείας και ένα ελαφρύ και στο ίδιο πνεύμα άνω μέρος.
14. Cloudboom
Η On, με τις ήδη αρκετά καινοτόμες ενδιάμεσες σόλες μπήκε αναπόφευκτα και στην κούρσα των ανθρακονημάτινων πλακών και μάλιστα με σαφές εύρος χρήσης, κατά δήλωση της, αποστάσεις από 10 έως 42.2km. Η λογική στο Cloodboom ήταν της τοποθέτησης μιας πλάκας (Speedboard), η οποία δημιουργήθηκε από την έγχυση ανθρακονημάτων, ανάμεσα από δύο στρώματα CloudTec μέσα στον αφρό τον οποίο η εταιρεία αποκαλεί Helion με διαφορά μπροστινού μέρους και φτέρνας στα 9mm. Στόχος με τον οποίον δούλεψαν οι αθλητές που επικούρησαν την έξελιξή τους ήταν το μικρό βάρος (225 γρ.), χωρίς όμως παραχωρήσεις στην προσαρμοστικότητα σε πλήθος συνθηκών και την απόσβεσή τους καθόλο το εύρος χρήσης τους.