Περνά ο χρόνος πολύ γρήγορα. Πέρασε ο δύσκολος χειμώνας της καραντίνας και των ατομικών προπονήσεων και αισίως φθάσαμε στην επανέναρξη της αγωνιστικής δραστηριότητας στα βουνά και στους δρόμους της χώρας μας, αλλά και πάνω απ’ όλα, της πολύ όμορφης αυτής «φασαρίας» που συνοδεύει τους αγώνες του μαζικού ομαδικού αθλητισμού. Όλα στις ζωές φαίνεται πως αρχίζουν να λειτουργούν με τον παλαιότερο και πιο παραδοσιακό τρόπο. Έτσι λειτουργεί η παράδοση…
• Τρέχει, δοκιμάζει και γράφει ο Βαγγέλης Οικονομόπουλος (vaggelis@irunmag.gr)
Και μια και περί παράδοσης ο λόγος, ας θυμηθούμε και την παράδοση του να παρατίθενται στην εισαγωγή ιστορικά στοιχεία της πορείας της παραγωγού εταιρείας, την πρώτη φορά που η στήλη φιλοξενεί μια από τις δημιουργίες της. Όπως θα έχετε καταλάβει, η εταιρεία που θα μας απασχολήσει είναι μια από τις εταιρείες φαινόμενο της τελευταίας δεκαετίας. Και αν απορείτε για τον βαρύγδουπο χαρακτηρισμό,επίθετο δεν έχετε παρά να σκεφτείτε πως η On εταιρεία που ξεκινά τη ζωή της από τη Ζυρίχη της Ελβετίας το 2010, με φιλοδοξία να αλλάξει τον κόσμο του τρεξίματος, μέσα σε λιγότερο από μια δεκαετία έχει ήδη χρησιμοποιηθεί από περισσότερους από 7 εκατομμύρια δρομείς. Ο πρώην επαγγελματίας αθλητής Olivier Bernhard και οι φίλοι του David Allemann και Caspar Coppetti αφοσιώθηκαν στην ανάπτυξη μιας επαναστατικής ιδέας, η οποία θα άλλαζε ό,τι ξέραμε ως τότε σχετικά με τα παπούτσια τρεξίματος. Αναπτύχθηκαν δεκάδες πρωτότυπα πάνω σε μια βασική ριζοσπαστική ιδέα.
Ποια ήταν η επιθυμία; Η βασική ιδέα υπήρξε πάντα η προστασία των ποδιών κατά την προσγείωση και η σταθερότητα κατά την απογείωση. Α και όχι μόνο. Και η παραγωγή μιας γκάμας προϊόντων με καταγωγή από την Ελβετία. Και ενώ μόλις τον Ιούλιο του 2010 τα πρώτα καταστήματα είχαν παπούτσια On στα ράφια τους, δέκα χρόνια μετά η On είναι χορηγός σε μεγάλους αθλητές (μεταξύ άλλων και ο Tim Don με την ιστορία αθλητικού μεγαλείου που τον συνοδεύει, έχει επεκτείνει τη δραστηριότητά της σε 50 χώρες και μπορείς να αγοράσεις προϊόντα της σε 6500 μαγαζιά. Και η ιστορία φαίνεται πως μόλις άρχισε.
Εξωτερικό μέρος
Το πρώτο βήμα πριν την αγορά ενός ζευγαριού παπουτσιών είναι η εξεύρεση του ιδανικού μεγέθους. Έχει φροντίσει και γι’ αυτό η On, μονόδρομος όμως για όλες τις εταιρείες από την άλλη, στις εποχές που ζούμε. Μπαίνοντας, λοιπόν, στην ιστοσελίδα της ο ενδιαφερόμενος βρίσκει την εφαρμογή Fit Finder. Εκεί επιλέγει από μια σειρά παπουτσιών άλλων ανταγωνιστικών κατασκευαστών που διαθέτει και η εφαρμογή προτείνει το μέγεθος που θα ταιριάζει περισσότερο. Αν δε χρησιμοποιήσει αρκετά –και όχι ένα– από τα σενάρια τότε η πιθανότητα να καταλήξει στο σωστότερο αυξάνει δραματικά. Έτσι ενώ η On προτείνει σαν κατευθυντήρια οδηγία την επιλογή μισού νούμερου μεγαλύτερου του κανονικού, η εφαρμογή πρότεινε την παραμονή μας στο μέγεθος που επιλέγεται σχεδόν πάντα. Και μαντέψτε το αποτέλεσμα. Το παπούτσι ήρθε και απλά «έκατσε» ιδανικά στα πόδια. Τις πρώτες δυο φορές, η κατασκευή σαν κάλτσα ήταν λίγο σφιχτή. Αυτό ήταν όμως. Μετά έμοιαζε λες και ήταν custom-made.
Παρασυρθήκαμε όμως. Φτάσαμε να μιλάμε για κατασκευή σαν κάλτσα, αλλά δε μιλήσαμε ως ώρας καν για τα δομικά στοιχεία του. Το εξωτερικό άνω μέρος του Cloudultra είναι κατασκευασμένο από δύο στρώματα υλικών από ανακυκλωμένο polyester, που συνυπάρχουν σε δομή τύπου sandwich έτσι ώστε να συνθέτουν ένα «ενιαίο» ύφασμα. Εδώ κολλάει και η «σαν κάλτσα» κατασκευή που προαναφέραμε, καθώς έχει χρησιμοποιηθεί συνθετικό ύφασμα με τέτοιες ελαστικές ιδιότητες που δημιουργεί μια «εσωτερική κάλτσα», η οποία στο εμπρός μέρος φθάνει αρκετά ψηλά σχηματίζοντας δημιουργώντας έτσι την απαραίτητη για τη σταθερότητα της κατασκευής ενσωματωμένη γλώσσα.
Στη λογική της ελαστικότητας και προσαρμοστικότητας κινούνται και τα κορδόνια του Cloudultra, που η λειτουργικότητά τους όμως επικουρείται από ένα πλαστικό σύστημα, το Flip Release, όπως ονομάζει το σύστημα η On, που σταθεροποιεί τα κορδόνια πάνω στη γλώσσα. Όμως, αν πρηστούν τα πόδια, μετά από πολλά χιλιόμετρα και απαιτείται έξτρα χώρος στα δάχτυλα, τότε ρυθμίζοντας το σύστημα αυτό αναπροσαρμόζεται κατάλληλα ο χώρος αυτός.
Γύρω γύρω στο κάτω μέρος του η κατασκευή έχει ενισχυθεί από ένα στρώμα TPU, το οποίο να σημειωθεί δεν είναι, όπως συνηθίζει η βιομηχανία αθλητικών παπουτσιών, μόνο μπροστά στα δάχτυλα ή/και στον αχίλλειο τένοντα. Ναι, και εδώ μιλάμε για διπλό στρώμα μπροστά στα δάχτυλα και μεγαλύτερο πάχος στο οπίσθιο μέρος. Όμως εδώ δεν υπάρχουν ασυνέχειες, καθώς το πλαστικό αυτό στρώμα διατρέχει γύρω γύρω όλο το μήκος του παπουτσιού.
Ενδιάμεση σόλα – Εξωτερική Σόλα
Και επιτέλους φτάσαμε στην ενδιάμεση σόλα, δηλαδή και στην αιτία για την οποία όλα αυτά ξεκίνησαν. Η On βασίζει την κατασκευή των σολών των παπουτσιών της σε κάποια pods, που τα ονομάζει clouds. Το άθροισμα όλων αυτών των clouds σε μια ενιαία κατασκευή το ονομάζει Cloudtec και ισχυρίζεται πως θα ξεκλειδώσει τη δυναμική τού καθενός δρομέα, μειώνοντας την κόπωση των μυών και την καρδιακή συχνότητά του δρομέα, καθώς η δομή αυτή αποσυμπιέζεται κάθετα και οριζόντια και, κατά συνέπεια, αποσβένει σε πολλαπλές διευθύνσεις. Το ότι τα pods αυτά ανταποκρίνονται με διαφορετικό τρόπο στο μοναδικό πάτημα του κάθε δρομέα είναι σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία και το συγκριτικό της πλεονέκτημα, που εξασφαλίζει απόσβεση κατά την προσγείωση και επιστροφή ενέργειας κατά την ολοκλήρωση του κύκλου που κάνουν τα πόδια κατά τη βάδιση, καθώς τα pods τότε εκτείνονται. Ανάμεσα στο Cloudtec και στο άνω μέρος του Cloudultra η On έχει τοποθετήσει το Speedboard το οποίο είναι μια πλάκα θερμοπλαστικού πολυμερούς. Στη δεδομένη περίπτωση σχεδίασαν μια πλάκα πλατύτερη από το σύνηθες μέγεθος που χρησιμοποιούν, κυρίως στο μέσο του παπουτσιού, ώστε να υποβοηθά το δυνατόν την κίνηση στις μεγαλύτερες αποστάσεις εκτός δρόμου, που θα κληθεί να διαχειριστεί.
Στην περίπτωση του Cloudultra έχουμε να κάνουμε με δύο στρώματα, του νέου αφρού της εταιρείας με το όνομα Helion, με δύο στρώματα Cloudtec, τοποθετημένα το ένα πάνω στο άλλο, τα οποία προφανώς λειτουργούν αλληλοσυμπληρούμενα, και με τη διαφοροποίηση δάχτυλα-φτέρνας (heeltotoedrop) να είναι στα 8mm.
Ο νέος αφρός Helion σχεδιάστηκε μέσα από πιο προηγμένες διαδικασίες παραγωγής για να είναι ελαφρύτερος, ανθεκτικότερος, αποσβεστικότερος και με μεγαλύτερη αντίσταση στις επιδράσεις της θερμοκρασίας –συνδυασμοί που ήταν προηγουμένως δυνατοί μόνο με δύο ή περισσότερα ξεχωριστά υλικά. Από κάτω από την ενδιάμεση σόλα, βρίσκεται η εξωτερική σόλα η οποία χρησιμοποιεί κάποια «κανάλια» για την αποφυγή συγκράτησης υλικών, αλλά και την τεχνολογία Missiongrip της On. Η εξώσολα είναι σχεδιασμένη τόσο ετερογενώς που δε θα ήταν υπερβολή να πει κάποιος πως διαθέτει τουλάχιστον 3 διαφορετικά σχέδια «τακουνιών».
Τρέχοντας με το OnCloudultra
Βλέποντας πρώτη φορά τα Cloudultra από κοντά νιώθεις το τι σημαίνει ποιότητα. Ναι, η πλειοψηφία των αθλητικών παπουτσιών πια κατασκευάζονται από ποιοτικότατα υλικά. Ναι, και από αυτόν εδώ τον χώρο έχουμε μιλήσει και σε άλλες περιπτώσεις για ποιότητα. Όμως εδώ μιλάμε για κάτι διαφορετικό. Το Cloudultra τιμά την Ελβετική σημαία που περήφανα φέρει πάνω του, καθώς θυμίζει τα χαρακτηριστικά συνέπειας και ποιότητας που έκαναν διάσημη την εκεί τοπική υψηλή ωρολογοποιία. Τα υλικά είναι κορυφαία και οι συναρμογές αψεγάδιαστες και όλα αυτά με το βάρος να παραμένει στα πολύ ικανοποιητικά, για την κατηγορία, 295g.
Βάζοντάς τα στα πόδια παρατηρείς πως η σαν κάλτσα κατασκευή περιορίζει σε σημαντικό βαθμό τα πόδια. Δεν ξέρω αν η τεχνική αυτή συστήνεται από την εταιρεία, αλλά ανοίγοντας κάποιος με τα χέρια το ελαστικό πολυεστερικό ύφασμα τις πρώτες μια δυο φορές δημιουργεί ένα ελάχιστο παραπάνω χώρο, ώστε να κάνει τις αρχικές εμπειρίες χρήσεις πιο ευχάριστες. Και αν τρομάξατε από αυτό… ξεχάστε το. Μετά τα πρώτα είκοσι χιλιόμετρα το παπούτσι απλά είναι τόσο σφιχτό όσο για να σταθεροποιεί τα πόδια και να δημιουργεί το απαραίτητο στα πολλά, και όχι μόνο, αίσθημα σταθερότητας και ασφάλειας. Στην αίσθηση αυτή συμβάλλει και η Speedboard πλάκα που και φαίνεται πως σταθεροποιεί την κατασκευή και φιλτράρει με τρόπο το υπόβαθρο όποιο και να είναι αυτό, σε σημείο σχεδόν εξαφάνισής του. Για αυτούς που θέλουν πληροφόρηση από το παπούτσι για το τι βρίσκεται κάτω από τα πόδια τους, υπάρχουν σίγουρα πολλές καλύτερες επιλογές απ’ αυτό.
Ο συνδυασμός δε της πλάκας με την ενδιάμεση σόλα και τα clouds της φαίνεται πως, εκτός από σταθεροποίηση, παρέχει και ικανοποιητική επιστροφή ενέργειας. Και όχι. Γενικά δεν είναι διαφορετική η αίσθηση που αποπνέει η ενδιάμεση σόλα από το πνεύμα όλων των λοιπών συστατικών που το απαρτίζουν. Χωρίς να αποπνέει την πολύ μαλακή αίσθηση άλλων εταιρειών, το διπλό στρώμα Cloudtec παρέχει αρκετή απόσβεση για να κινηθεί κάποιος για πολλές ώρες σε μονοπάτια.
Γιατί όμως μόνο σε μονοπάτια; Γιατί το λέει η On θα πει κάποιος, αφού έτσι το κατηγοριοποιεί στην γκάμα της. Φευ. Το παπούτσι μπορεί να κάνει τα πάντα. Μπορεί άνετα να διαχειριστεί μεγάλο όγκο χιλιομέτρων στο χώμα, μπορεί να αντεπεξέρθει σε σημαντικό όγκο χιλιομέτρων στην άσφαλτο, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν roadtotrail, μπορεί σχεδόν τα πάντα τόσο που μπορεί μέχρι και στο γραφείο να χρησιμοποιηθεί μια casual Friday. Ακόμα, και υπό συνθήκες, μπορεί να αντεπεξέρθει και σε πιο τεχνικά μονοπάτια. Γιατί όμως υπό συνθήκες; Διότι η εξωτερική του σόλα ναι μεν διαθέτει στη μέση διαφόρων σχημάτων «τακούνια» 4mm που δείχνουν ικανά, όμως στο πίσω μέρος της τα τετράγωνα «τακούνια» των 2,5mm θέτουν σε αμφισβήτηση αυτή τη δυνατότητα. Αυτή η αγωνία δεν ήρθε με τη μορφή κάποιου υπαρκτού προβλήματος, αλλά απλώς κάποιας αγωνίας –ίσως και τύπου αυθυποβολής– λόγω του τρελού ύψους «τακουνιών» που προσδίδουν όλοι πια στις χωμάτινες κατασκευές τους. Όλα αυτά τουλάχιστον με την ελάχιστη φθορά που προέκυψε από τα 70 χιλιόμετρα χρήσης. Αργότερα όμως; Άλυτη απορία επίσης θα μείνει και το αν γεμίζουν λάσπη τα clouds σε συνθήκες βροχής, διότι αυτή ήταν η πρώτη εμπειρία με On σε χώμα και οι συνθήκες αυτής της εποχής δε βοήθησαν να διερευνηθεί μια τέτοια κατάσταση.
Το On Cloudultra τελικά…
Trail παπούτσια με τόσο καθαρή σχεδιαστική γραμμή, τέτοια ποιότητα υλικών και διαβαθμισμένα ύψη «τακουνιών»; Στην εποχή που έβγαλαν SUV η Porsche (Cayenne), η Lamborghini (Urus), η Bentley (Bentayga), η Maserati (Grecale) και άλλοι πολλοί κατασκευαστές πολυτελών σπορ αυτοκινήτων… Ναι, γιατί όχι; Τα Cloudultra μπορούν με ευκολία να καλύψουν σχεδόν όλο το φάσμα σε απαιτήσεις περί απόστασης και τερέν χρήσης ενός δρομέα που η άνεση, η ασφάλεια και η προστασία είναι προτεραιότητες. Ίσως με κάποιες παρεμβάσεις στην εξωτερική σόλα θα μπορούσε να εντάξει στο ρεπερτόριό του και πιο εξειδικευμένες καταστάσεις. Όμως ο μέσος δρομέας δεν κινδυνεύει από την εξωτερική σόλα να μην τα χαρεί. Κινδυνεύει μόνο από την περίπτωση του να το μετατρέψει λόγω εμφάνισης και ποιότητας σε casual παπούτσι. Αλλά τότε δεν είναι αμαρτία όλος αυτός ο κόπος έρευνας και εξέλιξης της On; Ε ναι. Γι’ αυτό χαρείτε τα όσο είναι καθαρά στην αρχή, αλλά μετά χαρείτε τα στο φυσικό τους περιβάλλον… το βουνό και δε θα χάσετε!